رفتن به مطلب
نحوه ی گذاشتن مطلب در انجمن
درخواست طراحی جلد برای رمان
قوانین و راهنمای ارسال کتاب در حال تایپ آمورش مخصوص تازه واردین
~~~Armita~~~

دوچرخه‌سواری خطر بیماری‌ قلبی را کاهش می دهد

پست های پیشنهاد شده

پژوهشگران علوم پزشکی  می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان می دهد که روزی ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری می‌تواند جلوی نیمی از خطرات ناشی از بیماری‌های قلبی را بگیرد و از طریق فعالیت بدنی از چاقی و ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز پیشگیری کند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از هندوستان‌تایمز، دکتر عمار سینگال، فوق تخصص قلب و عروق در موسسه پزشکی سریبالاجی دهلی نو با بیان این مطلب به مطالعاتی اشاره کرد که چنین نظریه‌ای را تایید و اثبات می‌کنند.

مطالعه‌ای که از سوی محققان دانشگاه پوردو انجام گرفت نشان داد دوچرخه‌سواری به طور منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را به طور میانگین تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

مطالعه دیگری در همین زمینه که از سوی مطالعات قلب کپنهاک صورت گرفت، با نظارت و بررسی وضعیت بیش از ۵ هزار نفر طی یک دوره ۱۴ ساله، رابطه‌ای مشابه را میان دوچرخه‌سواری با سرعت کمی زیاد و کاهش خطرات مرگ ناشی از بیماری قلبی عروق کرونر پیدا کرد. این بیماری سالانه بیش از ۳۰ درصد مرگ و میرها به بار می‌آورد.

به گفته این متخصص، جالب است که از بسیاری از بیماری‌های مربوط به مرگ قلبی می‌توان با اتخاذ عادات سلامتی و پیروی از سبک زندگی سالم پیشگیری کرد. سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی از جمله عادات خطرساز و مهمی به شمار می‌روند که این گونه بیماری‌ها را به جان افراد می‌اندازند و بخصوص عدم فعالیت جسمانی، که ناشی از یک سبک زندگی باشد با چاقی، دیابت، فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروق و حتی برخی از انواع سرطان مرتبط است.

بنا بر آنچه سازمان بهداشت جهانی گزارش داده، فعالیت بدنی ناکافی یکی از ۱۰ عامل خطرزای مرگ در سراسر جهان به شمار می رود. این سازمان به بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۴ سال توصیه کرده که حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوط در طول هفته داشته باشند.

سینگال می‌گوید تنها ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری در روز برای رسیدن به این هدف کافی است: «دوچرخه‌سواری یکی از بهترین تمرین‌ها برای قلب به شمار می‌رود و برای تمام گروه‌های سنی و انواع بدن‌ها مفید است. دوچرخه‌سواری نه تنها به سوزاندن کالری و کنترل وزن کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش استقامت و ساخت عضلات و تقویت استخوان‌ها هم می‌شود».

به گزارش سلامت‌آنلاین، او درباره مزایای دیگر دوچرخه‌سواری اشاره می‌کند که این ورزش می‌تواند استرس را به طور عمده کاهش دهد؛ بویژه هنگامی که در محیطی مطلوب همچون پارک، بوستانی دل‌انگیز ییا جاده‌ای که ترافیک کمی داشته باشد صورت گیرد. انجام منظم آن باعث تحریک و بهبود گردش خون، فعالیت ریه‌ها و تقویت قلب می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید می‌کند که دوچرخه‌سواری علاوه بر مزایای یادشده از ابتلا به دیابت نوع ۲ و شیوع آن نیز پیشگیری می‌کند زیرا عدم فعالیت بدنی و چاقی دو عامل مهم و خطرزا در ابتلا به دیابت نوع دو به شمار می‌روند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

دوچرخه سواری تفریحی و استفاده از آن در حمل و نقل، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می‌دهد

در مطالعه ‌ای که بر روی 45000 فرد دانمارکی بالغ انجام گردید و در مجله‌ی انجمن قلب آمریکا Circulationمنتشر گردید، نتایج زیر بدست آمد:

·        حملات قلبی در افرادیکه به طورمنظم برای تفریح یا رفت وآمد از دو چرخه استفاده می‌کنند در طول 20 سال پیگیری، 11 تا 18 درصد کاهش یافته است.

·        نیم ساعت دوچرخه سواری درهفته از افراد در مقابل بیماری عروق کرونر محافظت می‌کند.

·        خطر ابتلا به بیماریهای قلبی برای افرادیکه در طول 5 سال اول این پیگیری دوچرخه سواری می کردند، در مقایسه با افرادیکه در طی 15 سال پس از آن همچنان از دوچرخه استفاده نمی‌کردند، 25 درصد کمتر است.

محققان تخمین زدند که دوچرخه سواری منظم می توانست از بیش از 7 درصد از 2892 حملات قلبی رخ داده در طول این بیست سال، جلوگیری کند. نویسنده‌ی ارشد این تحقیق Kim Blondمی‌گوید: دوچرخه سواری تفریحی و استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله‌ای برای رفت وآمد، یک راه آسان برای فعالیت بدنی روزمره‌ی افراد بصورت غیرساختارمند و غیر رسمی است، بر اساس این نتایج مقامات بهداشت عمومی، دولت و کارفرمایان باید طرح‌هایی را برای ترویج استفاده از دوچرخه به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی درمقیاس بزرگ، در نظر داشته باشند.

درمطالعه‌ی دوم که در مجله‌ی انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، مشخص گردید: شیوع چاقی، بالا بودن کلسترول، بالا بودن فشارخون و پیش دیابت که همگی عوامل مهم محرک خطر بیماریهای قلبی عروقی هستند، در میان بزرگسالان سوئدی میانسال و مسن تر که برای پیمودن مسیر خود تا محل کار از دوچرخه استفاده می‌کردند، کمتر از افراد غیر دوچرخه سوار است.

 محققان بیش از 20 هزار نفر را که در دهه‌ی 40، 50 و 60 زندگی خود قرار داشتند، برای مدت ده سال تحت نظارت قرار دادند و عادات آنها در استفاده از وسایط نقلیه، مقدار کلسترول، قندخون و فشارخون آنها را بررسی کردند.

در شروع تحقیق، افرادیکه از دوچرخه برای رفتن به محل کار خود استفاده می‌کردند در مقایسه با افرادیکه بطورغیرفعال مسیر محل زندگی تا کار خود را می‌پیمودند(استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی یا اتومبیل شخصی) شرایط  زیر را داشتند:

·        15 درصد احتمال چاقی کمتری داشتند

·        13 درصد احتمال کمتری برای ابتلا به فشارخون بالا داشتند

·        15 درصد احتمال کمتری برای افزایش کلسترول خون داشتند

·        احتمال ابتلا به پیش دیابت و دیابت در این افراد 12 درصد کمتر بود.

در یک دوره‌ی پیگیری ده ساله برای افرادیکه به دو چرخه سواری خود ادامه داده یا به دوچرخه سواری رو آورده بودند، خطر چاقی 39 درصد، خطر بالا رفتن فشارخون 11 درصد، خطر بالا رفتن کلسترول  20 درصد و خطر ابتلا به دیابت 18 درصد کاهش یافت.

نویسنده‌ی ارشد این مطالعه پرفسور Franks، استاد علوم بالینی در دانشگاه Lund در سوئد گفت: ما دریافتیم که حمل و نقل فعال(دو چرخه سواری) دارای مزایای بیشتری از جمله بهره ‌وری از زمان، ارزان تر بودن و سازگاری با محیط زیست است که برای سلامت افراد مفید می باشد، مزایای متعدد رفت و آمد فعال به محل کار با استفاده از دوچرخه نسبت به ورزش ساختارمند به پزشکان کمک می‌کند که به جای توصیه به بیماران برای رفتن به ورزشگاه یا پیوستن به یک تیم ورزشی، این پیام را به بیماران خود انتقال دهند که از این روش قابل دسترس، برای افزایش فعالیت بدنی خود استفاده کنند.

بر اساس این یافته‌ها، محققان همچنین تخمین زدند که حفظ عادت دو چرخه سواری و یا تغییر از حالت منفعل رفت و آمد به استفاده از دو چرخه می‌تواند از بروز 24 درصد از موارد چاقی، 6 درصد از موارد تشخیص فشارخون بالا، 13 درصد از موارد تشخیص کلسترول بالا و 11 درصد از موارد ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

پرفسور Franks گفت: خبر خوب اینست که هرگز برای داشتن یک سبک زندگی فعال دیر نیست افرادی که سبک غیرفعال زندگی خود را به سبک فعالی مانند استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار تغییر می دهند، به دستاوردهای قابل توجهی در سلامت قلبی خواهند رسید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری

×
×
  • جدید...